အမ်ားသူငွာ Promotion ေတြလုပ္ၾကေတာ့ အားက်မခံ လုပ္လာတာတခုရွိပါတယ္။ Political Promotion ပါ။ Business စတိုင္နဲ႔ေပါ့။ လုပ္တဲ့သူက US Campaign မွ ကိုေအာင္ဒင္ပါ။ Hollywood Stars ေတြက တက္တက္ၾကြၾကြပါ၀င္ လႈပ္ရွားေနတယ္လို႔ ျမန္မာမီဒီယာမ်ားမွာ ဂုဏ္ယူ၀င့္ၾကြားစြာေဖာ္ျပၾကပါတယ္။ ေနာက္မွာက Plan နဲ႔ Fund နဲ႔ပါ။ ကို္ယ့္ထမင္းကိုစားျပီး ဂ်ီးေတာ္ႏြားမေက်ာင္းၾကပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ US မွာေပါ့ဗ်ာ။
Mr. Bush က ျမန္မာျပည္သူေတြနဲ႔အတူ တတန္းတည္းရပ္တည္ အားေပးေနတယ္ ေျပာေသာ္လည္း တကယ္က ေ၀းလွတဲ့ ျမန္မာျပည္က အေရးကို စိတ္မ၀င္စားၾကပါဘူး။ ဘယ္သူေတြလုပ္ေနမွန္းေတာင္ US ျပည္သူေတြ ေကာင္းေကာင္းမသိၾကဘူးဆိုပါတယ္။ သည့္အတြက္ေၾကာင့္ လႈပ္ရွားသူမ်ားက နည္းလမ္းရွာ ေနရပါတယ္တဲ့။ "Activists must figure out how to make Americans care about a distant crisis with complex causes involving relatively unknown players." လို႔ ေဆာင္းပါးရွင္ Alex Williams ကေျပာပါတယ္။
အေျခအေနအရ မေနသာေတာ့တဲ့အတြက္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းဆန္္တဲ့ Brand-Up Plan ၾကီး စၾကရပါတယ္။ ကိုေအာင္ဒင္အဖြဲ႕ရဲ႕ ပါတနာလည္းျဖစ္၊ လူ႕အခြင့္အေရးအဖဲြ႔တခုရဲ႕ တည္ေထာင္သူ လည္းျဖစ္တဲ့ Jack Healey က “In a certain sense, you have to ‘brand’ it up, it’s the nature of the business now.” လို႕ဖြင့္ဟ သြားခဲ့ပါတယ္။ စီးပြားေရးဆန္ဆန္လုပ္ရတာဆိုေတာ့ အက်ဳိးအျမတ္ပါ အေလးအနက္စဥ္းစား လာၾကပါတယ္။
ေငြရင္းကို ဘယ္သူစိုက္ထုတ္တယ္ မသိရေပမယ့္ (ဇာတ္လမ္းတိုမ်ား အပါအ၀င္) CD၊ DVD၊ Games မ်ားေရာင္းခ်ရမႈထဲက ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္းကိုပဲ ကိုေအာင္ဒင္တုိ႕ US Campaign for Burma အဖြဲ႕က ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ US မွာေထာက္ခံလႈဒါန္းမဲ့ ျမန္မာျပည္သူနည္းပါးတာလည္း တပိုင္းပါတာေၾကာင့္ အေထြေထြအသံုးစရိတ္ ခြင့္ျပဳႏိုင္စြမ္းကို နာမည္ေက်ာ္ ဒါဖာကန္ပိန္ ကုန္က်စရိတ္ႏွင့္ "The campaign’s total budget would “not equal one week of Darfur’s budget." လို႔ ယွဥ္ျပသြားခဲ့ပါတယ္။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ လုပ္ျဖစ္သမွ်ေလး အလဟႆမျဖစ္ရေအာင္ ကိုေအာင္ဒင္တို႔အဖြဲကလည္း အျမင္က်ယ္က်ယ္ထားျပီး မိမိတို႔နဲ႔ သေဘာညီတဲ့ နာမည္ေက်ာ္မ်ားကိုသာ စနစ္တက် ေရြးခ်ယ္ခဲ့ပါတယ္။ ဓမၼဓိဌာန္က်တဲ့ အျမင္ေတြပါမလာရေအာင္၊ လိုတိုရွင္းနဲ႔ သူတို႔ေပးထားတဲ့ အခ်က္အလက္မ်ားကိုပဲ ေျပာဆိုျပီး စိတ္၀င္စားမႈရယူႏိုင္ေအာင္ စားသံုးကုန္ပစၥည္း ေစ်းကြက္တင္သူေတြလို၊ ေထာက္ပံ့ေရးေအဂ်င္စီေတြလို Brand-building နည္းဗ်ဴဟာမ်ား သံုးစဲြျပီးေရြးခ်ယ္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေၾကာင္း ဒီလိုေျပာျပသြားပါတယ္၊ "The Burma campaign has decided to use some of the same brand-building strategies — simplified narratives, clear-cut imagery and, of course, the most carefully selected celebrities — used by other successful aid agencies, or even consumer-goods marketers"။ ႏိုင္ငံေရးလည္း ေၾကာ္ေအာင္ျငာတာနဲ႔ မကင္းႏိုင္ရွာေတာ့ပါဘူး။
သူတို႔ အဓိကရည္ရြယ္တာကေတာ့ Celebrities မ်ားက တက္တက္ၾကြၾကြ သံျပိဳင္ညီညာနဲ႔ ခ်က္ခ်င္းအေရးယူလုပ္ေဆာင္ေပးရန္္ ဟစ္ေၾကြးၾကဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ "All with a chorus of earnest celebrities crying “Urgent!" ပါတဲ့။ ဟစ္ေၾကြးခ်င္ၾကေအာင္လည္း အကုန္အက်ခံထားရပါတယ္။
သို႔ေသာ္ ေခတ္ေပၚ Promotion ေရစီးေၾကာင္းထဲမွာ ဘယ္သူေတြ ဘယ္လိုပဲ ေအာင္ျမင္မႈေတြရေအာင္ လုပ္ႏိုင္လုပ္ႏို္င္၊ ကိုယ္လိုရာသရုပ္ေဖာ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ပဲ ၾကိဳးစားၾကိဳးစား၊ ေနာက္ဆံုးမွာ US ျပည္သူေတြက စိတ္မ၀င္စားပဲ၊ "that lady in Burma," လို႔ေျပာေနဆဲဆုိရင္ေတာ့ "then you’ve got nothing" ပါလို႔ ပါ၀င္လုပ္ေဆာင္သူတေယာက္က သတိေပးသြားေၾကာင္းပါ ခင္ဗ်ာ။
ကန္႔လန္႔ကာေနာက္ကြယ္ကို စာဖတ္သူမ်ား ထြင္းေဖာက္ျမင္ႏိုင္ၾကပါေစ၊
ပေရာဖက္ဆာ ေဒါက္တာ ေမာင္ထိုင္း
မွတ္ခ်က္။ လိုအပ္ေသာအခ်က္အလက္မ်ားကို Alex Williams ၏ NY Times ေဆာင္းပါးမွ ရယူပါသည္။
Mr. Bush က ျမန္မာျပည္သူေတြနဲ႔အတူ တတန္းတည္းရပ္တည္ အားေပးေနတယ္ ေျပာေသာ္လည္း တကယ္က ေ၀းလွတဲ့ ျမန္မာျပည္က အေရးကို စိတ္မ၀င္စားၾကပါဘူး။ ဘယ္သူေတြလုပ္ေနမွန္းေတာင္ US ျပည္သူေတြ ေကာင္းေကာင္းမသိၾကဘူးဆိုပါတယ္။ သည့္အတြက္ေၾကာင့္ လႈပ္ရွားသူမ်ားက နည္းလမ္းရွာ ေနရပါတယ္တဲ့။ "Activists must figure out how to make Americans care about a distant crisis with complex causes involving relatively unknown players." လို႔ ေဆာင္းပါးရွင္ Alex Williams ကေျပာပါတယ္။
အေျခအေနအရ မေနသာေတာ့တဲ့အတြက္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းဆန္္တဲ့ Brand-Up Plan ၾကီး စၾကရပါတယ္။ ကိုေအာင္ဒင္အဖြဲ႕ရဲ႕ ပါတနာလည္းျဖစ္၊ လူ႕အခြင့္အေရးအဖဲြ႔တခုရဲ႕ တည္ေထာင္သူ လည္းျဖစ္တဲ့ Jack Healey က “In a certain sense, you have to ‘brand’ it up, it’s the nature of the business now.” လို႕ဖြင့္ဟ သြားခဲ့ပါတယ္။ စီးပြားေရးဆန္ဆန္လုပ္ရတာဆိုေတာ့ အက်ဳိးအျမတ္ပါ အေလးအနက္စဥ္းစား လာၾကပါတယ္။
ေငြရင္းကို ဘယ္သူစိုက္ထုတ္တယ္ မသိရေပမယ့္ (ဇာတ္လမ္းတိုမ်ား အပါအ၀င္) CD၊ DVD၊ Games မ်ားေရာင္းခ်ရမႈထဲက ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္းကိုပဲ ကိုေအာင္ဒင္တုိ႕ US Campaign for Burma အဖြဲ႕က ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ US မွာေထာက္ခံလႈဒါန္းမဲ့ ျမန္မာျပည္သူနည္းပါးတာလည္း တပိုင္းပါတာေၾကာင့္ အေထြေထြအသံုးစရိတ္ ခြင့္ျပဳႏိုင္စြမ္းကို နာမည္ေက်ာ္ ဒါဖာကန္ပိန္ ကုန္က်စရိတ္ႏွင့္ "The campaign’s total budget would “not equal one week of Darfur’s budget." လို႔ ယွဥ္ျပသြားခဲ့ပါတယ္။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ လုပ္ျဖစ္သမွ်ေလး အလဟႆမျဖစ္ရေအာင္ ကိုေအာင္ဒင္တို႔အဖြဲကလည္း အျမင္က်ယ္က်ယ္ထားျပီး မိမိတို႔နဲ႔ သေဘာညီတဲ့ နာမည္ေက်ာ္မ်ားကိုသာ စနစ္တက် ေရြးခ်ယ္ခဲ့ပါတယ္။ ဓမၼဓိဌာန္က်တဲ့ အျမင္ေတြပါမလာရေအာင္၊ လိုတိုရွင္းနဲ႔ သူတို႔ေပးထားတဲ့ အခ်က္အလက္မ်ားကိုပဲ ေျပာဆိုျပီး စိတ္၀င္စားမႈရယူႏိုင္ေအာင္ စားသံုးကုန္ပစၥည္း ေစ်းကြက္တင္သူေတြလို၊ ေထာက္ပံ့ေရးေအဂ်င္စီေတြလို Brand-building နည္းဗ်ဴဟာမ်ား သံုးစဲြျပီးေရြးခ်ယ္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေၾကာင္း ဒီလိုေျပာျပသြားပါတယ္၊ "The Burma campaign has decided to use some of the same brand-building strategies — simplified narratives, clear-cut imagery and, of course, the most carefully selected celebrities — used by other successful aid agencies, or even consumer-goods marketers"။ ႏိုင္ငံေရးလည္း ေၾကာ္ေအာင္ျငာတာနဲ႔ မကင္းႏိုင္ရွာေတာ့ပါဘူး။
သူတို႔ အဓိကရည္ရြယ္တာကေတာ့ Celebrities မ်ားက တက္တက္ၾကြၾကြ သံျပိဳင္ညီညာနဲ႔ ခ်က္ခ်င္းအေရးယူလုပ္ေဆာင္ေပးရန္္ ဟစ္ေၾကြးၾကဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ "All with a chorus of earnest celebrities crying “Urgent!" ပါတဲ့။ ဟစ္ေၾကြးခ်င္ၾကေအာင္လည္း အကုန္အက်ခံထားရပါတယ္။
သို႔ေသာ္ ေခတ္ေပၚ Promotion ေရစီးေၾကာင္းထဲမွာ ဘယ္သူေတြ ဘယ္လိုပဲ ေအာင္ျမင္မႈေတြရေအာင္ လုပ္ႏိုင္လုပ္ႏို္င္၊ ကိုယ္လိုရာသရုပ္ေဖာ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ပဲ ၾကိဳးစားၾကိဳးစား၊ ေနာက္ဆံုးမွာ US ျပည္သူေတြက စိတ္မ၀င္စားပဲ၊ "that lady in Burma," လို႔ေျပာေနဆဲဆုိရင္ေတာ့ "then you’ve got nothing" ပါလို႔ ပါ၀င္လုပ္ေဆာင္သူတေယာက္က သတိေပးသြားေၾကာင္းပါ ခင္ဗ်ာ။
ကန္႔လန္႔ကာေနာက္ကြယ္ကို စာဖတ္သူမ်ား ထြင္းေဖာက္ျမင္ႏိုင္ၾကပါေစ၊
ပေရာဖက္ဆာ ေဒါက္တာ ေမာင္ထိုင္း
မွတ္ခ်က္။ လိုအပ္ေသာအခ်က္အလက္မ်ားကို Alex Williams ၏ NY Times ေဆာင္းပါးမွ ရယူပါသည္။
2 comments:
မေအလိုးေလး။ အခု မုန္တိုင္းက အေမရိကန္က လုပ္တယ္လို႔ ေရးပါဦးလား။ မင္းအေမ ေဆာက္ပတ္ကို အေမရိကန္က မၾကာခင္ လာလိုးေတာ့မယ္။
အစိုးရ အေနနဲ႕ ဆႏၵခံယူပြဲကို မလုပ္ေသးပဲ မုန္တိုင္းဒဏ္ခံ ျပည္သူမ်ားကို ကယ္ဆယ္ဖို႕သာ အာရံုထားသင့္၊
အခုခ်ိန္မွာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ထိပ္တန္း အႀကီးအကဲ (၂) ေယာက္ပါ ျပည္သူထဲ ဆင္းသင့္ၿပီ
ျမန္မာလူမ်ိဳး (၂) ေသာင္းေက်ာ္ေသတာကို ေနျပည္ေတာ္ကေန မခြါ ပဲ ေျဖရွင္းေနသည္မွာ သဘာ၀ မက်
လူေတြ ေသဆံုးတဲ့ ၿမိဳ႕ေတြမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီး အကဲ ကိုယ္တိုင္ သြားေရာက္ၾကည္ံရႈ႕သင့္
ရန္ကုန္ လမ္းေပၚမွာ သစ္ပင္ ပိတ္ေနတာထက္ ဧရာ၀တီ တိုင္း က ေရနစ္ေနတဲ့ လူေတြကို ကူညီဖို႕က ပိုၿပီး အေရးပါ
ေလတပ္မွ ရဟတ္ယာဥ္ (၇) စင္းသာ အသံုးျပဳေနမႈသည္ အလြန္နည္းပါ
ရဟတ္ယာဥ္ နဲ႕ သာ ေရႀကီးတဲ့ ေဒသေတြကို ကူညီႏိုင္မွာျဖစ္
ဧရာ၀တီ တိုင္းသို႕ တပ္မ (၂) မသာ ေစလႊတ္မႈ႕ သည္ အလြန္နည္းပါး
နယ္ေျမခံတပ္ရင္းေတြကို ကယ္ဆယ္ဖို႕လဲ ႀကိဳးစားသင့္
ျမန္မာျပည္မွာ အစိုးရ မွ တပါး ဘယ္အဖြဲ႕ အစည္းမွ ထိထိေရာက္ ကူညီႏိုင္မွာ မဟုတ္
ဧရာ၀တီ တိုင္းသို႕ တပ္အင္အား ေစလႊတ္မႈ႕သည္ အလြန္႕အလြန္႕ နည္းပါး ၊ ေလတပ္ ၊ ေရတပ္ အင္အား ကို အစြမ္းကုန္ အသံုးခ်သင့္
ကိုယ္မွာ အင္အား မရိွရင္ အိမ္နီးနားၿခင္းႏိုင္ငံေတြ က ေလတပ္ ၊ ေရတပ္ကို ပြင့္ပြင့္ လင္း လင္း အကူအညီေတာင္းသင့္၊
မုန္တိုင္း စီမံခ်က္ ၊ ေရေဘး ၊ေလေဘး စီမံခ်က္မ်ား တကယ္ ေရာ ေကာင္းမြန္ပါလား ဆိုတာ သံသယ ၀င္မိ
ရန္ကုန္တိုင္း အတြင္း ရွင္းလင္းေရးကို နယ္ေျမခံ ရန္ကုန္ တပ္ေတြ ကို တာ၀န္ေပးထားၿခင္းသည္ သဘာ၀ မက် ၊ နယ္ေျမခံတပ္ေတြလဲ မုန္တိုင္းဒဏ္ ခံရမွာ ျဖစ္ရ်္ သူတို႕ တပ္၀င္း ၊ လိုင္ခန္း ၊ မိသားစု အေရးေတြ ေျဖရွင္းရန္
အထက္ျမန္မာျပည္မွ ေရွ႔တန္းစစ္ေျမျပင္တြင္ မရိွေသာ တပ္မွန္သမွ် ဧရာ၀တီ ၊ ရန္ကုန္တိုင္း အတြင္းသို႕ လက္နက္္မပါ အျခား ပစၥည္းမ်ား ယူခိုင္းရ်္ အေရးေပၚေစလႊတ္သင့္ ေရႀကီးေနေသာ ေဒသ မ်ားတြင္ မေသပဲ က်န္ေနေသာ လူမ်ား ၊ သစ္ပင္ထိပ္ဖ်ား ၊ အိမ္ေခါင္မိုး မ်ားတြင္ ရိွေနမည္မွာ မလြဲ ၊ ရဟတ္ယာဥ္ မ်ားမ်ာ းသံုးႏိုင္မွသာ ထိုလူေတြ ကို ကယ္ႏိုင္မွာျဖစ္
မုန္တိုင္း ဒဏ္ေၾကာင့္ မေသပဲ ေနာက္ဆက္တြဲ ေရာဂါ ဆိုးမ်ားေၾကာင့္ လူေတြ ထပ္ၿပီး မဆံုးပါးေအာင္ ကာကြယ္ေပးရမည့္ တာ၀န္သည္ အစိုးရ တာ၀န္၊ေသဆံုးသည့္ အေလာင္းမ်ားကို ဓါတ္ပံုရိုက္ ၿပီး သတ္သတ္မွတ္မွတ္ စနစ္တက် ၿမဳပ္ႏွံထားသင့္ ၊ ေသဆံုးသြားသည့္
လူအမ်ားစုသည္ မုန္တိုင္း လာမည္ ကို သိသူ နည္းပါး ႏိုင္သည့္ အျပင္ ၊ သိထားသူမ်ားကလဲ ယခုကဲ့သို႕ ျပင္းထန္ ဆိုး၀ါး မည္ မဟုတ္ထင္မွတ္ခဲ့သည္မွာ ေသခ်ာသည္ ။ အစိုးရ ၀န္ထမ္း ေတြ ေရာ ၊ ျပည္သူေတြေရာ ေသဆံုးရၿခင္းသည္ အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၳရား သည္ အစြမ္း နည္းပါး သည္ကို ျပသေန ၊ ေသဆံုးသြားေသာ ျပည္သူ ၊ ၀န္ထမ္း ၊ စစ္သား အမ်ားစု သည္ မုန္တိုင္းႀကီး လာမည္ ကို သိသိႀကီး နဲ႕ၾကိဳတင္ကာကြယ္မႈ မလုပ္ပဲ ေသဆံုးသြားသည္ မဟုတ္ပဲ ၊ မသိ၍သာ ေသဆံုးသြားၿခင္းျဖစ္သည္ ။ သူတို႕ ဒီလို ျဖစ္မည္ကို မသိပဲ ေသသြားၿခင္းသည္ အစိုးရ ၏ အားနည္းခ်က္ျဖစ္ ၊ အစိုးရ အေနနဲ႕ မုန္တိုင္း လာမည္ကို (၄) (၅) ႀကိဳ သိထားပါေသာလဲ ၊ မည္သို႕
ကာကြယ္မည္ ၊ မုန္တိုင္းတိုက္ၿပီးေနာက္ မည္သို႕ က ူညီေစာင့္္ေရွာက္မည္ဟုေသာ အေရးေပၚစီမံခ်က္ ရိွခဲ့ ပါသလား ဟု ျပည္သူ တစ္ေယာက္ အေနနဲ႕ ေမးခြန္းထုတ္လို ၊
အခုခ်ိန္မွာေတာ့ အစိုးရ အေနနဲ႕ အသက္မေသ က်န္ရစ္သူမ်ား ၊ အသက္ေဘး အႏၱရာယ္ ႀကံဳေနရဆဲ သူမ်ား ကို စိတ္အင္အား ၊ လူအင္အား ၊ ပစၥည္အင္အား ေရာ အစြမ္းကုန္စိုက္ထုတ္ ကူညီေပးပါရန္ ျပည္သူ တစ္ေယာက္ အေနနဲ႕ ဆႏၵျပဳ
ကိုေဇာ္မ်ိဳး ကၽြန္ေတာ္ မုန္တိုင္းနဲ႕ ပတ္သတ္၍ comment ေပးသြားပါတယ္ခင္ဗ်။
Post a Comment